Tarinateatteri, arjen taidetta

Ymmärrystä etsimässä
Etsin jatkuvasti keinoja, mitkä auttavat minua selkiyttämään sekavaa arkeani. Näissä keinoissa joissakin itse tuotan jotakin uutta, toisissa olen vastaanottaja. Ainutlaatuinen Minä on vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, halusin sitä tai en. Sepä tässä onkin ikävää tai ihanaa. Itse en ole päättänyt syntyä tänne, mutta kun täällä olen, en voi täydellisesti eristäytyä mistään. Minun on tultava toimeen ilmaston, maan, kivien, kasvien ja eläinten kanssa. Minun on tultava toimeen myös lajitovereitteni ihmisten kanssa. Sitä paremmin tulen toimeen ympäristöni kanssa, mitä paremmin sitä tunnen. Oivan keinon tutustua omaan käyttäytymiseen suhteessa toisiin
Kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa puhutaan automaattiohjauksesta. Sillä tarkoitetaan sitä, että ihmisen koko entinen historia automatisoi hänen käyttäytymistään. Oiva keino tutustua omaan käyttäytymiseen muiden seurassa on tarinateatteri. Kun tuon näyttämölle oman kertomukseni tai esitän muiden kertomuksia näyttelijänä, ymmärrys ihmisestä ja ihmisenä olemisesta lisääntyy. Tämän ymmärryksen myötä voin tehdä itsenäisempiä oman käyttäytymisen valintoja.
Arjen taidetta
Kun tarinateatteria ajatellaan yhtenä esittävän taiteen muotona, on se hyvä. Esitys ei ole koskaan valmis ja täydellinen. Se on näyttelijöiden, muusikon ja yleisön yhteinen epätäydellinen taideteos, josta jää ajatus muutoksen mahdollisuudesta. Juuri sen takia, että se ei koskaan ole valmis. Olen sitä mieltä, että kaikki havaitsemamme olemassa oleva on taidetta. Tarvitsen liikkeessä pysyäkseni tarinateatterin tapaisia toiminnallisen taiteen muotoja. Tarinateatterin tapahtumat on helposti siirrettävissä arkeen. Taide, joka on lukittu tiettyyn muottiin, ei auta minua tekemään arjesta taidetta. Olen silloin kulttuurin kuluttaja en luoja.
Jähmetyn helposti tunteita nostattavissa tilanteissa. Tähän löytyy juuret omasta varhaislapsuuteni historiasta. Tämä on minulla jatkuvan ihmettelyn paikka ja siinä minulla on tutkimustyötä loppuelämäkseni. Tässä tutkimustyössä tarinateatterista on tullut keino selkiyttää sekavaa arkeani. Arjestani tulee taidetta ja minä olen sen luoja, en kuluttaja.
Liisa Aro
Savonlinnan Tarinaiset-tarinatetteriryhmän näyttelijä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tarinoiden voimalla uutta kohti – ai mitä uutta?

Lupa mokata

Matkakertomuksia Budapestista, osa 1